Edellisessä postauksessani mietin miksi sosiaaliseen mediaan liityviä ansaintalogiikoita rakennellaan aina yritysten ympärille, eikä esimerkiksi voittoatavoittelemattomien kansalaisjärjestöjen kassaa paikkaamaan.
Mieleeni juolahti, että yksi toimintamalli voisi löytyä mainostulojen keskittämisestä.
En ole innostunut mainosten hankkimisesta omaan blogiini henkilökohtaisen edun vuoksi, koska näillä kävijämäärillä tuotto jäisi naurettavan pieneksi. Mainoksia välittävälle Googlelle sen sijaan minunkin kautta virtaavat sentit kyllä kelpaisivat, sillä koska useista lähteistä kertyvistä hiluista kertyy yhteenlaskettuna suuri potti.
Kysymykseni onkin, että voivatko yksityiset ihmiset osoittaa mainostulonsa vaikkapa suoraan hyväntekeväisyyteen? Googlen AdSensen ohjelmasäännöissä tai käyttöehdoista ei moista toimintaa erikseen rajoiteta, mutta miten on, voiko mainostuloja laittaa tilitettäväksi esimerkiksi suoraan SPR:lle ja miten lienee verojen laita?
Googlen kannattaisi tarjota valmista maksuprofiilia jo lähtökohtaisesti, heillehän homma on kannattavaa olipa toinen tulon saaja kuka tahansa. Täytyy tietenkin huomata, että AdSensen kohdalla kehoitukset mainosten klikkaamiseenhan ovat kiellettyjä, joten kyseessä olisi hiljaisesta hyväntekeväisyydestä.
Tai mitäpä sitä turhaan Googlea vaurastuttamaan. Suomalaiset kansalaisjärjestöt voisivat itse sopia yritysten kanssa diilejä bannereista, joita toimintaa sympatiseeraavat bloggaajat voisivat lätkiä sivupalkkeihinsa.
Jos mainokset olisivat verrattain hillittyjä niin ulkoasunsa kuin tilantarpeensa puolesta, niin niille voisi löytyä tilaa useammastakin blogista. Etenkin jos niistä löytyisi myös merkintä tuettavasta järjestöstä, jolloin bannerien häiritsevyys koettaisiin varmaan entistä pienemmäksi.
maanantai, 2. huhtikuu 2007