Paikantamislaitteiden ja -palvelujen käyttö on ollut viime vuodet vakaassa kasvussa. Monet kännykät ja muutamat kamerat tukevat paikkatiedon lisäämistä kuvan metatietoihin, mikä puolestaan mahdollistaa kuvien sijoittamisen automaattisesti erilaisten kuva-albumi ja -jakopalvelujen karttanäkymiin.
Paikkatietoiset kamerat tallentavat lokaation sen perusteella missä ne itse sijaitsivat kuvaushetkellä. Tieto on arvokasta, jos kuvaajalle on tärkeää muistaa ja kertoa eteenpäin missä hän otti kuvan. Mutta entä jos kuvaajalle on tärkeämpää kertoa missä kuvattava kohde sijaitsee? Useimmissa palveluissa lokaatiotiedon muuttaminen haluntunlaiseksi onnistuu mukisematta.
Parhaimmillaan näiden kahden vaihtoehdon ero kartalla voi olla satoja metrejä, ellei jopa kilometrejä - puhumattakaan siitä, että kuva saattaa esittää useita, toisistaan korttelien päässä olevia kohteita. Puhtaasti sijaintitietoa tuijottamalla sekaannusten mahdollisuus on ilmeinen, mutta kuvan esityskontekstin ja lisätietojen perusteella ihmiset tunnistavat merkityseron aika hyvin. Ongelmia todennäköisesti ilmeneekin, jos sisältöä hyödynnetään täysin uusissa yhteyksissä?
Hyvä esimerkki tästä on Tietokone.fi:n jutussa esitelty Mio-navigaattorien uusi Navpix-toiminto, joka mahdollistaa paikkatietoja sisältävien kuvien lataamisen Mion palvelimilta tai Flickr-kuvanjakopalvelusta ja edelleen navigoinnin niihin liitettyjen lokaatiotietojen mukaisiin paikkoihin - eli siis joko kuvauspaikkaan tai sitten kuvattavan kohteen sijaintiin. Tämä problematiikka on huomattu myös Miolla, mutta vaikuttaa pahasti, ettei sen syytä ole sisäistetty:
"Suosittelen kuvien lataamista meiltä, koska Flickrissä esiintyy virheellisiä paikkatietoja. Joidenkin mielestä on vitsikästä johdattaa ihmisiä vääriin paikkoihin", Mion Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Kenni Christensen sanoi julkistustilaisuudessa. #
"Vitsikästä johdattaa ihmisiä vääriin paikkoihin"? Ikäänkuin Flickr-käyttäjät puhdasta ilkeyttään käyttäisivät itse maksamaansa palvelua tavalla, joka vastaa heidän omia tarpeitaan, eikä jonkin yrityksen kaupallista tarvetta...