Teemu Arinan ruoskii kahvilaketju Picnicin kampanjasaittia, joka jäljittelee kömpelösti blogimuotoa. "Millan blogissa" keksitty kolkytjotain kaupunkilainen kirjoittaa arjestaan ja mainitsee vähän väliä käyvänsä Picnicissä.
Teemu ei tykkää, sillä hänen mielestään sivusta ei käy riittävän selvästi ilmi, että sivu on mainos ja toisekseen sisältö on liian epäuskottavaa niin hölmöjen tekstien kuin liian ammattimaisten valokuvienkin vuoksi. Lisäksi \"blogista\" puuttuu liikaa nykyaikaisille julkaisualustavetoisiile blogeille ominaisia ominaisuuksia kuten kommentointi ja RSS, permalinkkejäkään ei merkintöihin ole.
Teemun pointit ovat erittäin hyviä, jos niiden kautta tarkastellaan yritystä luoda autenttinen blogi edustamaan jotain firmaa pidemmällä ajanjaksolla. Mutta siitähän tässä \"Millan blogissa\" ei ole kyse, vaan saittihan on jokseenkin suoraviivainen ja suhteellisen lyhytaikainen kampanja, jonka tavoitteena tuskin on luoda keskustelukontaktia asiakkaisiin tai päivittää \"blogia\" markkinoitua kilpailua pidempään.
Kun tämä otetaan huomioon, niin tekniset puutteet, kuvien kova laatu ja sisällön mainosmainen falskius - eli saitin epäuskottavuus noin ylipäätään - tekevät tästä \"blogista\" omalla tavallaan reilumman mainoksen. Jos homma olisi toteutettu vaikkapa Wordpressilla ja sisällöstä tehtäisiin autenttisempaa, olisi väärinkäsityksen mahdollisuus suurempi ja kritiikki aavistuksen ansaitumpaa.
Ja kyllä se Picnicin logokin löytyy kun sivua scrollaa alaspäin ja sivulle tultaessa käynnistyvä mainosvideo tekee asian myös varsin selväksi. Sen lisäksi navigaatiosta ja otsikkobannerista silmään pistävät sanat "mainos" ja "kilpailu", joten tuskin kovin moni erehtyy luulemaan blogia niin oikeaksi, että asialla olisi merkitystä. Kuluttajaa tarkoituksella huijaaviin, ns. fake blog -kategoriaan Millan blogi ei siis tipahda.
Yhtä mieltä Teemun kanssa olen siitä, ettei blogimuotoisuus ole tässä ehkä se paras ratkaisu...
...mutta pienellä viilauksella se voisi olla. Esimerkiksi jos Picnic tarjoaisi asiakkailleen ilmaista wlan-yhteyttä tiloissaan ja osa noista mainossivun "postauksissa" mainittaisiin kuinka kertoja kirjoittaa blogiaan kahvilasta käsin. Silloin viesti "tulkaa meille" olisi jotenkin soinnussa mainoksen muodon kanssa, eli tyyliin "tulkaa meille kahville ja bloggaamaan".
Ja tarjoamalla asiakkaille mahdollisuuden viestiä puljun infralla saatettaisiin nähdä aivan aitoja blogimerkintöjä, joissa kirjoittaja huomauttaa olevansa kahvilla Picnicissä ja kiittelee ilmaista yhteyttä ja ehkä samalla sitä patonkiakin.
perjantai, 26. lokakuu 2007