Huokaus... Kertauksen vuoksi, kaivetaan esiin:
Kaupalliseen voittoon pyrkivän verkkokeskustelun acb+d -alkeet markkinamiehille
a) Noudata sääntöjä
Jos käyttämäsi foorumin säännöt kieltävät mainostuksen, se ei ole oikea kanava mainostukselle. Mainostamis-sääntö koskee yllälinkitettyjä pökkelöjä tsekatkaa jätkät tämä -juttuja, mikään ei estä sinua osallistumasta aidosti ja mielisetelemättä keskusteluun niistä teemoista, jotka ovat muille tärkeitä.
b) Esiinny omalla nimelläsi, tautakytköksiä peittelemättä
Sillä jos feikkaat, niin ennen pitkää myös paljastut. Kieroilu on loukkaavaa ja sen avulla voit pilata suhteesi ja maineesi verkossa jopa helpommin kuin oikeassa elämässä. Kerro kytkökset ja intressisi avoimesti. Jos kytköksesi eivät kestä keskustelua, niin älä tunge keskusteluun.
On vain luonnollista, että vaikka käyttäydyt avoimesti, sinuun ei luoteta täysin - koska olet kaupallinen toimija, sinun pitää vain hyväksyä se. Pieni epäluottamuksenkin sävyttämä kontakti on perempi kuin se, että porukka alkaa verkossa oikein urakalla kutsumaan sinua tai maksavia asiakkaitasi naurettaviksi pelleksi vaikkeivat koskaan olisi joutuneetkaan huijauksesi uhriksi.
c) Puhu omalla äänelläsi
Älä yritä esittää jotain mitä et ole. Vaikka sanomasi ei ole omasi, puhu omin sanoin ja omin painotuksin tilanteeseen sopivalla tavalla. Retoriikka, jota käytetään firmasi esitteessä tai virallisissa kirjeissä on eri kuin mitä käytetään verkkokeskusteluissa. Nyrkkisääntö on, että jos yrität puhua kuin kohderyhmäsi, epäonnistut. Kuvittele vaikka kasvokkaisviestintä tilanne, jossa vastapuoli alkaa matkimaan puhetapaasi: vaikutelma on joko loukkaava tai säälittävä - tavoitteenasi on tuskin kumpikaan.
d) 50 muuta itsestäänselvyyttä
Jotka osaisit intuitiivisesti, jos vain malttaisit tutustua ympäristöön, jossa aiot toimia.
Jos käyttämäsi foorumin säännöt kieltävät mainostuksen, se ei ole oikea kanava mainostukselle. Mainostamis-sääntö koskee yllälinkitettyjä pökkelöjä tsekatkaa jätkät tämä -juttuja, mikään ei estä sinua osallistumasta aidosti ja mielisetelemättä keskusteluun niistä teemoista, jotka ovat muille tärkeitä.
b) Esiinny omalla nimelläsi, tautakytköksiä peittelemättä
Sillä jos feikkaat, niin ennen pitkää myös paljastut. Kieroilu on loukkaavaa ja sen avulla voit pilata suhteesi ja maineesi verkossa jopa helpommin kuin oikeassa elämässä. Kerro kytkökset ja intressisi avoimesti. Jos kytköksesi eivät kestä keskustelua, niin älä tunge keskusteluun.
On vain luonnollista, että vaikka käyttäydyt avoimesti, sinuun ei luoteta täysin - koska olet kaupallinen toimija, sinun pitää vain hyväksyä se. Pieni epäluottamuksenkin sävyttämä kontakti on perempi kuin se, että porukka alkaa verkossa oikein urakalla kutsumaan sinua tai maksavia asiakkaitasi naurettaviksi pelleksi vaikkeivat koskaan olisi joutuneetkaan huijauksesi uhriksi.
c) Puhu omalla äänelläsi
Älä yritä esittää jotain mitä et ole. Vaikka sanomasi ei ole omasi, puhu omin sanoin ja omin painotuksin tilanteeseen sopivalla tavalla. Retoriikka, jota käytetään firmasi esitteessä tai virallisissa kirjeissä on eri kuin mitä käytetään verkkokeskusteluissa. Nyrkkisääntö on, että jos yrität puhua kuin kohderyhmäsi, epäonnistut. Kuvittele vaikka kasvokkaisviestintä tilanne, jossa vastapuoli alkaa matkimaan puhetapaasi: vaikutelma on joko loukkaava tai säälittävä - tavoitteenasi on tuskin kumpikaan.
d) 50 muuta itsestäänselvyyttä
Jotka osaisit intuitiivisesti, jos vain malttaisit tutustua ympäristöön, jossa aiot toimia.