Googlen uutisarggregaattoriin, eli Google Newsiin, on tulossa varsin mielenkiintoinen ominaisuus. Juttujen kohteena oleville henkilöille tai organisaatioille tarjotaan mahdollisuutta kommentoida uutisia.

Google News Blog: [...] "We'll be trying out a mechanism for publishing comments from a special subset of readers: those people or organizations who were actual participants in the story in question. Our long-term vision is that any participant will be able to send in their comments, and we'll show them next to the articles about the story. Comments will be published in full, without any edits, but marked as "comments" so readers know it's the individual's perspective, rather than part of a journalist's report." [...]

Haakana, jolta jutun bongasin, arvelee viritelmän innostavan organisaatioiden PR-toimistoja, mutta veikkaanpa helppojen sitaattien houkuttelevan pidemmän päälle myös laiskimpia toimittajia. Ja jos Google kerran julkaisee kommentit editoimattomana, voi sivustolle päätyä lausunto jos toinenkin täysin yksinoikeudella, jolloin täkyyn tarttuu varmasti moni Google-kriitikkokin.

Googlen kannaltahan homman perusidea on kerätä lisää lukijoita, ja sehän onnistuu lisäämällä sivustolle omaa sisältöä ja "Kohun kohteena oleva NN kommentoi asiaa Google Newsin sivuilla seuraavasti.." -viitauksia tiedotusvälineiltä.

Omasta sisällöstä tuli mieleeni, että Googlen News -sivuillahan ei ole ollut mainoksia juuri sen takia, että kaikki sisältö on ollut muualta aggregoitua. Jos jutun kohteena olevien osapuolien kommentit saavuttavat riittävän painoarvon, niin voiko Google niiden siivellä tuoda sivuille myös mainoksensa ja sitä kautta muuttaa trafiikin rahaksi?