Robert Scoble pohtii miten yleisön osallistumista voisi mitata verkossa. Tieto on kiinnostavaa etenkin mainostajien kannalta, mutta kyllä peruspulliaistakiin varmasti kiinnostaa mitä muut hänen sivuillaan tekevät.

Bloggaaja voi tietenkin arvioida omaa yleisöään kommenttien ja muiden tekemien linkitysten kautta, mutta suurin osa yleisöstä on aina hiljaisin. Ehkäpä yksi ratkaisu on lukijoiden herkkyys linkkien klikkaamiseen:

"[...] Yesterday Buzz Bruggeman CEO of Active Words, was driving me around and told the story of when he was in USA Today. He got 32 downloads. When he got linked to by my blog? Got about 400.

My audience was (and is) a lot smaller than USA Today, but the engagement of the blog audience got his attention. [...]" -Scoble

En tiedä kuinka validi menetelmä tuo on arvioimaan yleisöä, pikemminkin se testaa bloggaajan kykyä "myydä" linkit yleisölleen. On esimerkiksi aivan eri asia laittaa postaukseen pelkkä linkki, kuin kirjoittaa kylkiäisenä napakka argumentti miksi linkin avaama sisältö on tutustumisen arvoinen.

Olipa miten oli, jos tavoitteena on kehittää omaa bloggaamista, niin lukijoiden klikkaamiskäyttäytymisen seuraamisessa tuntuisi olevan järkeä. Vuodatuksen statistiikka ei anna dataa klikatuista linkeistä, joten sain viimein hyvän syyn valjastaa Google Analytics käyttöön.

Edit: Hups, tämä merkintä oli luonnos, jonka viimeistelyn ja julkaisun piti tapahtua vasta myöhemmin... mutta kun nyt kerran livahti ulos niin olkoot. Tarkoituksena oli ensin kerätä dataa ja sanoa siitä jotain fiksua, mutta palataan siihen sitten myöhemmin...