Media Culpa kertoo, että Ruotsin Metro-lehti alkaa maksaa Metrobloggen -blogipalvelunsa käyttäjille sivunlatausten perusteella. Liksa (n. 0,3 senttiä / näyttö) alkaa juoksemaan kun blogi kerää 5000 sivunnäyttöä/kk, laskuri nollautuu kuukausittain. 5000 sivunlatausta toisi siis tilille 15 euroa kuukaudessa.

Totta kai aloin heti laskeskelemaan omaa potentiaalista liksaani. Tämän blogin kävijämäärillä ansaitsisin 15-25 euroa kuussa, riippuen hieman mistä ja kuinka tiheään kirjoitan. Sisältöön panostamalla voisin päästä hieman ylemmäksikin, mutta tuollakin summalla voisin kustantaa taloutemme nettiyhteydet.

Vaikka yksittäiselle bloggaajalle maksetut summat ovat kovin pieniä, kuvastaa niiden yhteenlaskeminen omaehtoisen verkkokirjoittamisen merkittävyyttä. Laaja kirjoittajakunta on blogialustan ylläpitäjälle rahanarvoinen resurssi, sillä mitä enemmän ja monipuolisempaa sisältöä on tarjolla, sitä enemmän tavoitetaan myös yleisöä. Ja mitä enemmän yleisöä, sitä enemmän mainostuloja.

Useimmat ilmaiset blogipalvelut on perustettu tällä logiikalla. Koska kenttä alkaa olla jo kovin kilpailtu täytyy kirjoittajia houkutella vaihtamaan alustaa jollain konkreettisella edulla, kuten rahalla. Pieni summa rahaa toimii myös hyvityksenä siitä, että palveluntarjoaja tunkee sivulle graafisia mainosbannereita.

Saa nähdä milloin ja missä muodossa konsepti rantautuu Suomeen. Täällä ensimmäisenä apajille taisi ehtiä Kauppalehti blogialustoineen, mutta lehti ei ainakaan vielä taida tarjota bloggaajille mitään etuisuuksia, ellei helvetin rumasti sijoiteltuja bannereita ja kankeaa urlia lasketa.

Ehkä bloggaamisesta ei tarvitsisi maksaa edes rahaa, vaan sen avulla voisi saada alennusta palveluista tai tuotteista. Kuvitelkaapa vaikka Sanomien blogipalvelu, jonne kirjoittavat saisivat lukijamääriensä perusteella progressiivista alennusta yhtiön lehtien tilauksista. Tai Kesko-bloggaajat, joiden verkkoarvo näkyisi välittömänä alennusprosenttina Plussa-kortin hyväksyvillä kassoilla.