|
|
|||
|
24.06.2008 - 12:11
Monet muistavat vielä tapaus ravintola Lehtovaaran? (1, 2, 3, 4, jne.). Ilmeisesti sana ei kiirinyt tarpeeksi kauas, sillä nyt käsissämme on tapaus ravintola Nuevo Latino.
Kaikki aloi siitä kun ravintolakokemuksistaan harrastusmielessä kirjoittava Mikko Eerola arvioi ravintola Nuevo Latinoa ravintola-arvosteluja kerääväässä Eat.fi -palvelussa. Hän piti pääasiallisesti piti ruoasta, muttei ollut tyytyväinen hintatasoon ja saamaansa palveluun: "Suomalais-eteläamerikkalaisen seurueemme tuomio: ruoka oli maukasta (etenkin churrasco) mutta ylihintaista. Tarjoilijat eivät osanneet hommaansa eivätkä puhuneet suomea tai espanjaa. Eivät myöskään tunteneet listan ruokia tai juomia vaan selittelivät jotain ympäripyöreää kun naapuripöydissä kyseltiin annoksista/drinkeistä. Etenkin ranskalainen miestarjoilija oli ylimielinen ja töykeä." Eerola antoi ruoan laadulle 4 tähteä, kokemukselle 2 ja hintatasolle 2 tähteä. Ravintolaa itseään arvostelu ei kuitenkaan miellyttänyt ja se lähetti Eerolalle sähköpostia, jossa pyydetään kirjoitusten poistamista ja uhataan oikeustoimilla: "We ask kindly that you stop making such harsh comments. If you have any problems please let us know how we can assist you. We will report your emails as fraud and we hope that you don't continue to make such negative comments that can damage a business. We will be in the obligation to take legal actions should this behaviour continue." Lisäksi Eerola kirjoitti verkosto- ja keskustelupalvelu Jaikussa, jossa keskustelun kontekstia voidaan perustellusti pitää ravintola-arviointisivustoa moninverroin yksityisempänä (keskustelu on ulkopuolisille julkista, mutta sen mielekäs seuraaminen perustuu vastavuoroiseen verkostoitumiseen). Ravintolaa Nuevo Lationoa ei myöskään miellyttäneet mm. seuraavat Eerolan puheenvuorot:"Nuevo Latinossa pitäisi muuten olla potentiaalia Helsingin ensimmäiseksi jokseenkin autenttiseksi latinoamerikkalaiseksi raflaksi (vrt. fiasko nimeltä Maya). Katsotaan lunastaako odotukset." "Nuevo Latino testattu. Kannattaa käydä kerran mutta on liian kallis tasoon nähden" "Itse tuolla ylhäällä spekuloin että siinä pitäisi olla potentiaalia. Sitten kävin syömässä ja totesin että ei ole. Kauhean kallis, aivan ala-arvoinen palvelu, keskinkertaista ruokaa. Ja hyvä lattariruoka pitänyt pilata jollain ysärihenkisellä fuusiomeiningillä." "Varokaa Nuevo Latinoa." Kun Eerola mainitsi saamastaan sähköpostista ravintolaa käsitelleessä Jaiku-ketjussa. Keskustelua seuranneet ihmiset tyrmistyivät ja nostivat välittömästi ns. "Google-pommi" -option pöydälle. Google-pommilla tarkoitetaan tapaus Lehtovaaran kohdalla nähtyä ilmiötä, jossa jostain asiasta bloggaavat ja toisiinsa viittaavat kirjoitukset nousevat keskustelussa ja linkeissä käytetyillä avainsanoilla Googlen hakutulosten kärkeen. Eli ravintolaa käsittelevä kirjoittelu nousee ravintolan itsensä ohi Googlessa. Esim. blogina Nuevo Latinon toimintaa reagoi Sami Köykkä Pinseri-blogissaan ja Nuovo Latinon toimia arvostellut postaus nousikin lähes välittömästi ravintolan nimellä tehtävän Google-haun kärkeen. Tämän jälkeen alkoi lisätietoa aiheesta valua. Eerola oli pyrkinyt varmistamaan, että hänen Nuevo Latinolta saamansa kirjeen aitouden. Asia sai lisävahvistusta kun ravintolan edustaja oli Eerolan mukaan: "...ravintolan omistaja soitti vaimoni työpaikalle Perun suurlähetystöön ja huusi luurin täydeltä ala-arvoista uhkailua. Ilmeisesti se, että minä yksityishenkilönä (kertomatta missään arvostelujen yhteydessä ennen tätä olevani Perun suurlähetystössä työskentelevän henkilön puoliso) kerron netin ravintola-arvostelupalstalla sekä Jaikussa mielipiteeni ravintolakokemuksestani, oikeuttaa jotenkin häiriköimään ja uhkailemaan asiaan täysin syytöntä ihmistä hänen työpaikallaan." Nyt myös Eerola kirjoitti itse tapauksesta blogiinsa. Seurauksena monet bloggaajat aloittivat kirjoittaa aiheesta, minkä seurauksena Google-haku ravintolan nimellä palauttaa yhä enemmän ja enemmän kriittisiä kirjoituksia. Tiistaina 24.6. aihe oli noussut jo jutuksi Ilta-Sanomiin ja Digitodayhin - jälkimmäisessä ravintolan omistaja myöntää kirjeen ja yhteydenotot vaimon työnantajaan: "Käskimme hänen lopettaa." "Tästä menee viesti Perun suurlähettiläälle, joka on herra Eerolan vaimon työnantaja." Digitodayn jutussa kiteytetään myös eräs koko sotkun merkittävimmistä syistä: "Jutussa on pohjimmiltaan kysymys Nuevo Latinon takana olevien ihmisten heikosta nettimedian lukutaidosta. He eivät ymmärrä Jaiku-keskusteluketjun luonnetta vaan näkevät siellä vaan toistuvia loukkauksia Eerolalta." Erilaisten kirjoitusten (arvostelu, keskustelu, "life streaming" -muistiinpanot) kontekstista irroittaminen voi johtaa virhetulkintaan, mikä on ymmärrettävää, mutta reaktio puolestaan ei ole. Toisaalta tässä vaiheessa monet varmaan pohtivat, että verkkokirjoittajien reaktio kohtuuton? Tässä nimittäin voi käydä helposti niin, että osa kirjoittajista käy taistoon vain osoittaakseen kuinka bloggaajaverkostoilla on vaikutusvaltaa hakutuloksiin. Myös suoranaista lynkkausmentaliteettia on jo nähty, esim. Eat.fi -palvelun ylläpito on omien sanojensa mukaan jo poistanut ravintolan keräämiä negatiivisia arvosteluja, joita sivulliset olivat tapauksen esiintultua tehneet selkeästi vain kostaakseen Eerolan saamaa kohtelua. Toisaalta, jos tarkastellaan ravintola Nuevo Latinon syntilistaa, niin negatiivinen huomio on monilta osin ansaittua:
Yritysten on kestettävä rankkakin kritiikki, sillä asiakas on aina oikeassa omasta kokemuksestaan, vaikka olisikin väärässä palvelun tai tuotteen tasosta noin yleensä. Yrityksen on vain siedettävä kritiikki ja otettava siitä opikseen. Suotavaa olisi myös pahoitella ja jopa hyvittää asiakkaan kokema vääryys. Yksittäinen negatiivinen palaute (esim. Eerolan Eat.fi:hin kirjoittama arvostelu) ei haittaa vielä minkään yrityksen mainetta, jos muu palaute on positiivista. Yleisö osaa kyllä päätellä, että kyseessä oli vain yksittäistapaus. Jos valtaosa palauttesta palaute on negatiivista, on vika silloin vain ja ainoastaan yrityksessä ja sen tarjoamissa palveluissa. Tällöin pitää vain nöyrästi pyytää anteeksi ja muuttaa omia toimintatapoja. Toki yksittäinenkin negatiivinen palaute voi vaikuttaa, mutta silloin yrityksen toiminnan pitää olla erityisen törkeää - aivan kuten tässä tapauksessa asiakkaan syyttäminen ja yhteydenotot tämän vaimoon sekä vaimon työnantajaan. Tästä sopasta on vain yksi tie ulos ja se on nöyrä anteeksipyyntö. Lisäys 1: Kommenttien puolella jo pohdittiin, että onko tämä tapaus kunnollinen "soppa" vai ei. Siinä mielessä kyllä, että ravintolahan tuntui jo lähtökohtaisesti pitävän positiivista (verkko)mainettaan niin tärkeänä, että se johti huonoa mainetta levittäviin ylilyönteihin. Tässä mielessä anteeksipyyntö ja onnellisen lopun hakeminen tarinalle voisi auttaa hakutulosten monipuolistamisessa. Pitkäaikaista, ravintolaa kaatavaa, vaikutusta sen sijaan en usko tällä tapauksella sinänsä olevan - kritiikissä mainittu palvelun taso ja hinnoittelu vaikuttaa siihen enemmän. Lisäys 2: Mikko Eerola lisäsi vastaanottamansa sähköpostin yhteyteen oman vastauksensa, jossa hän toivoo asiallista yhteydenottoa, tilanteen rauhoittumista ja anteeksipyyntöä soitoista vaimonsa työpaikalle: "What I expect from you is not a free meal or any other freebie, but after you have harassed my wife at her place of employment I do expect a formal apology from you to her so that myself and the people of the embassy are present." *** Lisäys 2: Delicious-kirjanmerkkipalveluun koottuja linkkejä aiheesta:: Tätä postausta päivitetään ajan myötä. Kari A. Hintikka www
24.06.2008 - 15:07
Loistelias, neutraali, tasapuolinen ja kattava rapo linkkeineen, kiitos!
viima www
24.06.2008 - 15:19
Hyvä yhteenveto, loppuaan haluan kommentoida:
"Tästä sopasta on vain yksi tie ulos ja se on nöyrä anteeksipyyntö." Musta tästä on toinenkin todennäköinen ulospääsy: viikko tai pari aikaa, jonka jälkeen tapauksen muistavat lähinnä ne, jotka ovat siitä itse kirjoittaneet ja ravintolan nimeä googlettavat, jotka lienevät asiakaskunnasta kuitenkin vähemmistö. Aiempana esimerkkinä mainittu Lehtovaarakin näyttää nettisivujensa perusteella olevan edellen oikein hyvinkin toiminnassa. Tuija Aalto www
24.06.2008 - 15:26
Hyvin kirjattu, Erkka. Linkitin Tuhat sanaa - podcastin sivulta, jossa sattumoisin juuri tänään Salla Laaksosen kanssa puitiin maineen rakentumista verkkokeskusteluissa.
Vähän epäilen Viiman tavoin, että sosiaalisen median kohahduksen laannuttua tämä jää osaksi verkkomedian \\\"sisäpiiriläisten\\\" lorea. Ehkä hyvä niin. Jotenkin sitä haluaisi sympatisoida ja kädestä pitäen opettaa verkkomedialukutaidottomia siitä, mistä on kyse ja miten kannattaa toimia. Mutta milläs heidät tavoitat? Aiheesta tuskin kannattaa blogia perustaa :P erkka www
24.06.2008 - 15:50
Kyllä sitä sopaksi voi sanoa kun oikeusjutulla uhkaamisen perusteella ravintola pitää nettinäkyvyyttään tärkeänä.
Noin yleismaailmallisesti olen samaa mieltä, ettei tämä mikään maailmanloppu firmalle ole. Hakutulosten kannalta jälki on ainakin hetkisen ikävää, etenkin kun "Ravintola Nuevo Latino" tuloksia ei ole montaa. Siinä mielessä onnellisesta lopusta kertovat postaukset voisivat tehdä ihan hyvää. Jos Eerola saa anteeksipyynnön, reagoivat varmaan myös muut bloggaajat (eivät samassa mittakaavassa) ja nettiin jää myös positiivisia jälkiä tapaukseen liittyen. Samuel www
24.06.2008 - 17:44
Sinänsä tökeröä toimintaa eikä tällainen verkkomaine voi kovin hyvääkään ravintolalle tehdä, mutta en jaksa uskoa kohusta olevan pitkällä tähtäimellä kovin suurta haittaa ravintolalle.
JK www
24.06.2008 - 18:02
Jep, hyvä kirjoitus.
Kritiikin kärki ilmeisesti oli töykeässä palvelussa. Jonka jälkeen: "ravintolan omistaja soitti vaimoni työpaikalle Perun suurlähetystöön ja huusi luurin täydeltä ala-arvoista uhkailua." MOT. Medialukutaidon puutteen lisäksi osoittaa kyllä hämmästyttävää pelisilmän puutetta lähteä uhkailemaan oikeustoimilla. Näitä ilmestyy aina silloin tällöin, ja aina ihmetyttää, eivätkö ne koskaan opi. Petja Jäppinen www
24.06.2008 - 18:20
Hyvä kirjoitus.
Minä en kyllä antaisi anteeksi, en ymmärrä sellaista, vaan pitäisin asian sen verran pitkään vireillä, että omistaja tekee omat johtopäätöksensä sopivuudestaan Ihmiskunnan jäseneksi... tekstiurakoitsija www
24.06.2008 - 22:10
Jep.. Tämä oli mukava välikooste tähän spektaakkeliin. Näkisin että vaikutus on kyllä suuri tuon google-pommin vuoksi, mikäli siitä seuraa myös google-rauniot.
Silti monet ravintola-asiakkaat tekevät ostopäätöksen sisäänkävelyperiaatteella, joten ei välttämälttä google vaikuta ihan niin paljoa tässä päätöksen tekoon kuin jollain muulla alalla. Mukava oli nähdä tuo ravintoloitsijan kirje, joka olikin luultua huomattavasti kohteliaampi. Oikeustoimilla "uhkaaminen" on ihan normaalia, eikä siitä vielä noin pitäisi suuttua, kyllähän tuomari sitten tekee päätöksensä. Kaikki jälkipyykki sen sijaan on vähän farssin puolelle menevää jo. Dyro www
24.06.2008 - 22:16
Tarkkaan ottaen Eerolan saamassa sähköpostissa ei vaadita kirjoitusten poistamista, vaan negatiivisten mielipiteiden julkaisemisen lopettamista (puhutaan "sähköposteista", joilla kai viitataan Eerolan kirjoittamiin mielipiteisiin), oikeustoimien uhalla.
Meilejähän maailmassa sinkoilee, ja hömöille on kiva naureskella, mutta puhelinsoitto lähetystöön on todellinen rimanalitus. On tosiaan niin, että nykyään ihmisten tunne-elämä aktivoituu kovin pienistä asioista, mutta netissä keulivan mopon ulvonta kuuluu netissä peninkulmien päähän. Ehkä tämäkin ravintoloitsija sen pian ymmärtää. Tiina
24.06.2008 - 22:50
Erinomaisen hieno ja neutraali koonti siitä, mitä on tapahtunut. Ja valitettavasti totean, että en astu ko ravinteliin erittäin ala-arvoisien hyökkäksien vuoksi.
Hienoa todeta asiantuntevan kritiikin ja kohteliaan sellaisen voima. erkka www
24.06.2008 - 22:58
Oho, tännepäs sataa kommentteja. Kiitosta.
Tekstiurakoitsija: Oikeustoiminnalla uhkaaminen on ehkä ymmärrettävää jos osapuolet ovat samalla tasolla (yritys-yritys, henkilö-henkilö), kun yritysstatuksen omaava uhkaa oikeustoimilla yksilöä tuntuu se vähän hurjalta. Dyro: Mietin tuota samaa, mutta jotenkin sain sen vaikutelman, että toiminnan lopettaminen on yhtä kuin viestien poistaminen. Vähän riippuu siitä nähdäänkö esillä oleva teksti toimintana sinänsä. Janne
24.06.2008 - 23:12
Voisiko olla mahdollista että kyseinen ravintola ei olisi kyseisen sähköpostin ja soitteluiden takana? Tuntuu aika uskomattomalta, että joku lähettäisi asiasta postia Hotmailista?
Mikko Eerola www
24.06.2008 - 23:25
Janne: aika epätodennäköistä, ravintolan edustaja sanoi kuitenkin Digitodaylle pyytäneensä/käskeneensä minua lopettamaan eikä minulle ole tullut mitään muita yhteydenottoja kyseisen ravintolan taholta kuin eilinen sähköposti.
Ja puhelinsoiton takana ollut ihminen oli aivan varmasti ravintolan keittiömestari (hänet tunnetaan lähetystössä) ja hän myönsi puhelimessa että viesti on heiltä. Timov www
25.06.2008 - 08:51
Hyvä Erkka, hieno kooste varsinkin tällaiselle, joka herää seuraamaan tapausta päivän myöhässä.
Koko tilanne on ikävä ravintolan kaikkien niiden työntekijöiden kannalta, jotka yrittävät parhaansa tehdäkseen ruokailusta asiakkaalle viihdyttävän kokemuksen. Mikäli ravintolan omistajat ovat eri henkilöt kuin Eerolan vaimoa häirinneet, on ratkaisu näiden häiriköiden irtisanominen ja anteeksipyyntö. Jos taas omistajat itse ovat niitä, jotka ovat häirinnällään koko tilanteen kärjistäneet, on tilanne vaikeampi - mutta koska mitään vahinkoa ei vielä ole tapahtunut, riittäisi Eerolalle varmasti vieläkin julkinen anteeksipyyntö. amazingmaze
25.06.2008 - 09:44
Hyvää ilmaismainosta Nuevo ainakaan saa. Eikö kaikki mainos ole hyvää :-/
erkka www
25.06.2008 - 11:23
Amazingmaze: Suurimman edun taitaa saada Eat.fi, jossa oli eilen niin paljon kävijöitä, että palvelimet eivät kestäneet.
Toki pitkällä aikavälillä Nuevo Latino saattaa jäädä mieleen vain tuttuna nimenä, joka vaikuttaa positiivisesti valittaessa parin muutoin tuntemattoman ravintolan välillä. Olen kyllä jo miettinyt, että nyt voisi olla mielenkiintoista käydä testaamassa paikka ja "vakoilla" paikan mielialaa/palvelua ;) Pekka
25.06.2008 - 11:54
Ikuisena vastarannan kiiskinä: miksi piti jaikuta ja kirjoitella? Tarvitseeko ihmetellä, että tulee postia ja ala-arvoistakin puoli-uhkailua?
Sananvapaus, tottakai, mutta joku roti siihenkin. Miten olisi tyylitaju, tilannetaju tai vaikka common courtesy..? Yksi päivä, yksi kerta, yksi asiakas, yksi ruokailu; huono hetki kaikille. Isossa ravintolassa voi käydä päivittäin vaikkapa n. 100 - 2 000 henkilöä syömässä, jokaisen kohdalla on kyse henkilökohtaisesta kokemuksesta. Jos itse ottaa myös noin nenäänsä, kun ravintoloitsija suuttuu, itse kysyn lähinnä: onko kritisoija itse ollut päivääkään ravintolassa töissä? Asiakaspalvelutehtävissä? On varmasti, sitä en epäile. Vai kuka tässä suuttui? Nettiyhteisö? Voiko nahka kasvaa paksummaksi? Oli kyseessä ravintola tai mikä tahansa, välissä ovat ihmiset omine ongelmineen. En pistäisi puhtaita jauhoja kenenkään pussiin. Myrsky vesilasissa, sano. erkka www
25.06.2008 - 12:03
Pekka: Kyllähän ihmiset myös keskustelevat näistä asioista keskenään, eikä verkkokirjoittaminen tässä paljoa poikennut arkisesta keskustelusta muiden samanhenkisten kanssa.
Asiakaspalveluammatin ymmärtämisellä ei liene mitään tekemistä sen kanssa, että pitäisi ymmärtää jos ravintoloitsija alkaa uhkaamaan oikeudella ja soittelee vaimon työnantajalle. Ja kyllä "nettiyhteisö" suuttui. Aivan samalla lailla suuttuu "offlineyhteisökin", mutta sen näkyvyys on vain pienempi. Ja vesilasissapa hyvinkin, mutta mikäpä ei olisi. Raisa
25.06.2008 - 12:09
Pekka: Eiköhän kaikki kritiikin lukeneet ymmärtäneet sen olevan subjektiivinen näkemys asiasta. Alkuperäinen arvostelu tai kirjoitetut kommentit eivät olisi minua saaneet ottamaan kielteistä kantaa ravintolaan, varsinkin kun ruoka sai 4 tähteä. Ravintolan itsensä käytös ja ala-arvoiset toimet ovat sen tehneet.
Pekka
25.06.2008 - 14:27
Raisa: Näin varmaankin on, ja olen silti eri mieltä.
Jos itse olisin lähtenyt jokaista lakisyyteuhkausta, kirjoitan susta lehteen -uhkausta tai tapan sut uhkausta poliisille viemään, niin olisi pitänyt käydä tähän mennessä jo kymmenet käräjät. Ainakin. Osa uhkauksista meni kyllä viranomaisille, putkaan ukkelit ainakin. Jos vastaavaa omalle kohdalleni tulee, se menee jo sujuvasti toisesta korvasta ulos. Toiselle elinkeino, toiselle ateria. Se edellinen
25.06.2008 - 14:30
Erkalle: Juu juu. Asiakaspalvelijakin lienee ihminen ja erehtyväinen?
Oma mielipiteeni: verkkokirjoittaminen eroaa. Keskustelu häipyy ilmaan, verkkokirjoittelu harvemmin 'häviää'. erkka www
25.06.2008 - 15:00
Pekka: Tässäpä toisena osapuolena onkin yritys/yrittäjä, jos vaikkapa arvostelussa mainittu tarjoilija olisi nostanut Eerolalle äläkän, niin kiinnostus olisi ollut pienempi.
Ja keskustelun säilyvyyksissä on eroja, mutta kysymys "miksi piti jaikuta ja kirjoitella" on tänä päivänä sam kuin kysyisi "miksi piti puhua". Totta kai me puhumme tuttavillemme kuulumisistamme. Jos tuttavat sattuvat olemaan julkisessa tilassa (mikä ei tänäpäivänä ole millään tapaa ihmeellistä), on voimakkaan viidakkorumpuefektin todennäköisyys suurempi. Asia nostattaa selvästi tunteita ja ylittää uutiskynnyksiä, joten kai kiinnostuksessa on jotain perääkin. Pekka
25.06.2008 - 15:16
On on yritys, ehkäpä kommenttini ovat hivenen kärjistettyjä?
Oli yritys tai ei, mielestäni silti keskustelu on hivenen ylikuumennut. Seppo Lehto, Teemu Mäki, tapaus Lehtovaara. Kuka haluaa oikeuteen ja kuka ei? Sivustakatsojista joka toinen on sitä mieltä, että oikeuteen vaan. Suomen oikeuslaitosta ajatellen, vaikkapa tapaus Vanhasta, odotus on toivottoman pitkä ja päätös tuskin suotuisa kenellekkään. Eikö oikeutta saa kuin oikeuden kautta? Raisa
25.06.2008 - 17:21
Pekka: No enhän minäkään oikeuteen ihan helposti lähtisi, siinähän se juuri olisikin. Jos vietän illan ulkona, haluan mahdollisesti sanoa mielipiteeni paikasta saamatta jälkikäteen uhkailuja oikeudenkäynneistä. Ja ymmärrän hyvinkin Eerolan odotukset anteeksipyynnöstä. Vaimon mukaan vetäminen oli sen verran ajattelematonta, että huhhuh.
Pekka
25.06.2008 - 19:55
Juu-u. Samanlaisia tapahtuu tämän tästä. Ajattelemattomia ihmisiä on tämä pallo täynnä, itseni mukaanlukien.
En lähtisi vertaamaan Jaikuamista puhumiseen, en millään tasolla. Omista ystävistäni hädin tuskin muutama Jaikuilee, suurin osa luulee että se on jotain syötävää. Jos Jaikuilu on jo verrannollinen puhumiseen, onnistuisiko kesälomalla kahden viikon nettilakko? No further comments. Ensi kerralla yritän muistaa, että jätän eriävän mielipiteen esittämättä. erkka www
25.06.2008 - 21:03
Keskustelu on ylikuumentunut jos sitä seuraa sen keskeltä. Kuten ylemäpänä ihmiset kommentoivat, tapaus Nuevo Latino on edelleen aika pieni puheenaihe valtamediahuomiosta huolimatta.
Eriäviä mielipiteitä saa vapaasti esittää, kritiikki pistää ajattelemaan :) Säämies
25.06.2008 - 21:09
Jonkun mielestä ravintolan ruoka oli kallista, kirjoitti siitä nettiin, ravintola otti herneen nenään ja nyt kaikki verkkopäiväkirjojen pitäjät sekä muut ulkopuoliset hyppivät seinillä ja kommentoivat toinen toisiaan. Näinkö se meni?
Ikävää oli tuo puheluhäiriköinti, ja ikävä on myös ravintolan maineen saama kolaus. Mutta nämä nettikeskusteluthan näkyvät käsittääseni vuosikausia netissä ja Googlessa, joten siihen nähden tämä on hyvinkin harmittava juttu tuolle yrittäjälle. Ihmetyttää tämä ulkopuolisten kiinnostus asiaan ja juttujen lumipallomainen leviäminen netissä. erkka www
25.06.2008 - 21:56
Säämies: Jep, noin se toimii verkon ulkopuolella ja valtamediassakin. Ulkopuolisten kiinnostus ja "oikeudentaju" pyörittää kyläjuoruja ja iltapäivälehtiäkin. Ns. sosiaalinen media on uusi tulokas joka soveltaa vain vanhoja sääntöjä ;)
Raisa
25.06.2008 - 23:59
Pekka: Eikös koko sotku lähtenyt liikkeelle siitä, että asiakas esitti eriävän mielipiteensä... :-D
Valitan, jos kirjoituksistani sai sellaisen kuvan, ettei olisi sopivaa olla toista mieltä kuin muut. Tarkoitus ei suinkaan ollut tämä. Tottakai sitä toista näkemysta aina tarvitaan. Selkeyttää joskus asioita. erkka www
26.06.2008 - 01:45
Äh, Delicious-skripti rikkoi Vuodatuksen editorin - jatkokirjoitukseni uutena postauksena
Kriisi www
26.06.2008 - 14:54
Tuossa kommenttiketjun keskivaiheilla Erkka pohtii sitä, että tekisi mieli mennä jo vakoilemaan. Minulle tuli ihan sama fiilis. Oma asiansa on toki miten ravintola korjaa tämän yksittäisen, massiivisen asiakaskohtaamismunauksensa, mutta toki kiinnostaa, josko ravintolan kulisseissa olisi kaikesta huolimatta tapahtunut jotain, eli minkälaisen kohtelun saa nyt. Ja jos ruoka on kerran 4/5 tähteä, niin eipä se vakoilureissu ainakaan kovin pahalta maistuisi.
tekstiurakoitsija www
01.07.2008 - 15:07
Mä taivun kanssa vähän Pekankin kannalle tässä. Sen ensimmäisen artikkelin ymmärrän kyllä ei siinä mitään ja se oli ihan asiallinen ja hyvä kirjoitus.
Mä näkisin myös että tuo yritys kait kuitenkin on aika pieni lafka ja personoituu omistajaan. Ei se ole sama asia kuin jos vaikka Nokia uhkaisi oikeustoimilla. Lisäksi tuota ei voi edes pitää uhkauksena sanan varsinaisessa merkityksessä. KELLÄ TAHANSA ON OIKEUS HAASTAA KENET TAHANSA oikeuteen, jos niin haluaa. Monta kertaa jo on todettu ettei kanne tod. näk. menisi läpi. Ei ole rikos haastaa ihmistä oikeuteen. Mielestäni ainoat todella pöyristyttävät asiat tässä jutussa ovat vaimon työpaikalle soitto, asiakaspalvelijan asenne (itse tilanteessa), sekä blogipommin (vaikkakin tahaton) järjestäminen, sekä täysin asiaankuulumattomien ihmisten sekaantuminen asiaan. Kyseessähän on siis heidän kiistansa. Ei meidän. Tietomme asiasta perustuu vain toisen osapuolen näkemykseen. Monet bloggaajat ovat nyt mielestäni käyttäneet valtaansa väärin, osallistuessaan googlepommiin. erkka www
01.07.2008 - 17:12
Tekstiurakoitsija: Hyviä pointteja.
Tuo kuluttaja vs. yritys -asetelman purkaminen järkevään mittasuhteeseen on hankalaa. Mitä enemmän tietoa tulee, sitä pienemmältä tekijältä uhkaaja(t) on vaikuttaa. Tuoreeltaan vaikutelma oli toinen, joten vastareaktiokin oli voimakas. Tuota olen pienessä päässä pureskellut, että kuinka paljon googlepommituksesta on tietoista vallankäyttöä, kuinka paljon "normaalia" kirjoittelua ja kuinka paljon meemiin tarttumista (kirjoitan koska muutkin kirjoittavat). Omasta kirjoituksestani tunnistan kaikkia kolmea sorttia. Ja linkkien määrästä päätellen olen myös toiminut kirjoittelun katalyyttina. Et maininnut mitään tiedotusvälineistä. Oliko väärin, että ne sotkeutuivat asiaan aiheuttaen mittavimman julkisuushaitan? Toki monen bloggaajan reaktio oli korostetun negatiivinen, mutta siinäpä onkin ero uutistekstin ja mielipidekirjoituksen välillä. Eli oliko median suoma huomio väärin? Jos ei, niin miksi bloggaajien huomio olisi? tekstiurakoitsija www
05.07.2008 - 17:09
Niin... Mun näkemys on että keltainen lehdistö lykkää useinkin lusikkansa soppaan joka ei niille kuulu. Ei tämä nyt sikäli ehkä pahinta laatua ollut verrattuna moniin aiempiin juttuihin.
|
Info & Linkit
|
||