Ilokseni huomasin, että Hesari on käyttöön lyhytlinkkaustavan, jota olen jo pitkään haikaillut rantautuvaksi kotimaiseen printtimediaan. Kuukausiliitteen lokakuun numerossa () ollessa jutussa YouTube-hitiksi nousseen Niilin hanhet -hupivideon virallinen ja vaikeaselkoinen YouTube-url, http://www.youtube.com/watch?v=Lo_edXUlrT8, oli korvattu uudelleenohjaavalla lyhytlinkillä hs.fi/v1:

Tämä on printtilukijoiden palvelemista jos mikä. Toki selkokieliset osoitteet kuten www.kiasma.fi voi toki jatkossakin kirjoittaa sellaisenaan, mutta silloin spesifimpi pidempi url ei sisällä mitään informaatioarvoa lukijalle (esim. http://www.kiasma.fi/index.php?id=2028) on lyhytlinkkaaminen paikoillaan.

Mitä tahansa lyhytlinkkipalvelua ei kuitenkaan tule käyttää. Hoitamalla uudelleenohjaukset itse, lehti varmistaa myös niiden toimivuuden. Viime vuosina kasvussa ollut bit.ly/tr.im/tinyurl -lyhytlinkkipalvelujen käyttö on mielestäni kestämätöntä, sillä ne ovat palveluja, joilla ei ole kunnollista liiketoimintamallia, ja siten ei myöskään mitään varmuutta linkkiohjausten pysyvyydestä. Yksittäiselle kuluttajalle on usein yhdentekevää toimiiko kertakäyttötarpeeseen tehty pitkän karttalinkin typistys viiden vuoden kuluttua, mutta massoille sisältöjä tuottavien firmojen on syytä suhtautua rikkinäisten linkkien uhkaan vakavammin.

Josta tuli mieleeni, että miksi ihmeessä muuten kaikki palveluunsa tulevat linkit typistävä Twitter ei ole vieläkään ostanut käyttämäänsä bit.ly -palvelua itselleen?