Suomen Pankin asiantuntija suosittelee käteisnostojen muuttamista maksulliseksi tai järjestelmää muutettavaksi niin, että käteisnostojen tekeminen tililtä söisi tilin tuottamaa korkoa. Ihmisiä halutaan kannustaa maksamaan kortilla, sillä pääosin turha käteisen käsittely aiheuttaa huomattavia kuluja niin pankkilaitoksille kuin kaupallekin.

Kannatan perusajatusta, eli maksujen muuttamista sähköiseksi, mutta muutoksen on tapahduttava palveluita ja käytettävyyttä parantamalla, ei asiakasta rankaisemalla.

Käteisestä korttiin siirtyminen ei olisi varmaankaan kovin suuri askel, jos raha noin yleensäkin virtaisi välietapeitta pankkitilien ja kaupan kassojen väliä. On kuitenkin otettava huomioon erittäin tärkeä ja hyvin vaikeasti mallinnettava käteisen käyttöalue, sosiaaliset transaktiot eli pienten rahasummien lahjoittaminen, lainaaminen tai palauttaminen omalle lähipiirille. Tämä on myös palvelualue, jossa pankkien tarjoamat ratkasisut ovat aivan käsittämättömän huonoja.

Ymmärtääkseni yksikään pankki ei tarjoa järkevää tapaa siirtää nopeasti ja vaivattomasti rahaa oman sosiaalisen verkoston sisällä. Vaikka rahan siirtäminen kaverille ei käytännössä juurikaan poikkea puhelinlaskun maksamisesta, on tapahtuma psykologisesti hyvin erilainen. Oman lähipiirin tallentaminen valmiiksi maksulomakkeiksi kaupallisten toimijoiden joukkoon ei tunnu luontevalta, joten ei ihme, että hyvin harvat niin tekevät.

Toinen sähköisen rahaliikenteen ongelma on pankkien välillä tapahtuvien siirtojen käsittämätön hitaus. Koska pankkitädit eivät hyväksy siirtoja käsipelillä, viiveelle ei liene mitään oikeaa syytä. Päivänkin viive on merkittävä - kukaan ei välitä pätkääkään, jos verovirasto joutuu odottamaan siivuaan huomiseen, mutta kun kaveri pyytää rahaa, pitäisi eurojen oltava käytettävissä välittömästi. Usein onkin vain helpompi ja nopeampi nostaa käteistä automaatilla ja kiikuttaa rahat kädestä käteen.

Asiakkuudet samassa pankissa eivät auta erittäin nopeita rahansiirtotarpeissa, joita ilmenee etenkin perheiden sisällä - monet vanhemmat kiikuttavat käteistä mukaanaan lähinnä jälkikasvun satunnaisten ja äkillisten tarpeiden vuoksi.

Eikä ne ongelmat tähän jää, mutta noistakin on hyvä aloittaa. Löytyykö ideoita?


***

Verkotinintoilijana minun pitäisi varmaan hehkuttaa NFC:n (Near Field Communication) kaltaisia tekniikoita, joiden avulla kännykkää voidaan käyttää varsin kätevästi (luotolla) maksamiseen ja mahdollisesti jopa lainaamiseen. Vastaavat ratkaisut ovat vääjäämätön tulevaisuus, mutta sitä odotellessa Suomen Pankki ehtii antaa vielä lukemattomia lausuntoja aiheesta. Yhteensopiva laitekanta on toistaiseksi olematon, ja vaikka Nokia lisäisi tekniikan jokaiseen tulevaan puhelinmalliinsa, olisi homma yleistä kansanhuvia vasta vuosien kuluttua.

Jos NFC:n potentiaali ei ole tuttu, niin pari demovideota valaisee varmasti asiaa:



Automaattiostosten maksu NFC-puhelimella.


Eri käyttötapoja, maksudemo n. 2 min kohdalla.