Silmäilin verkosta Tilastokeskuksen tuoretta (28.9.2007) Internetiä käytti 79 prosenttia väestöstä vuoden 2007 alussa -julkaisua. Lukemat kansan näennäisestä online-aktiivisuudesta alkavat olla sillä tasolla, ettei käppyröistä saa juuri mitään hyödyllistä irti, mutta referoinpas nyt kun kerran hommaan ryhdyin.

Tilaston mukaan tämän vuoden alussa netin käyttäjiksi laskettiin 79 prosenttia väestöstä, eli yli kolme miljoonaa 15-74-vuotiasta suomalaista, kerran viikossa tai useammin verkkoa käyttävien osuus jää 75 prosenttiin väestöstä. Kasvua edelliseen vuoteen koko väestön tasolla on vain kaksi prosenttiyksikköä, kun edeltävinä vuosina kasvu on ollut neljän prosenttiyksikön luokkaa. Alle 40-vuotiaista lähes kaikki käyttivät internetiä, ja yli 60-vuotiaista noin 40 %. Tilaston mukaan sukupuolieroja ei juurikaan ollut, paitsi 60-74-vuotiaiden  ikäluokassa, jossa miesten nettiaktiivisuus oli selvästi suurempaa.

Jos lukuja pitäisi verrata johonkin, niin verrataan vaikkapa PEW Internet & American Life Projectin tietoihin, jonka mukaan 71 % yhdysvaltalaisista aikuisista pörrää verkossa, mutta käppyrät eivät ole aivan vertailukelpoisia, sillä PEW:n tilastoissa alaraja on 18 vuotta, eikä ylärajaa ole (vrt. Tilastokeskuksen 74 vuotta). Eli kun huomioidaan paljon nettiä käyttävät nuoret ja miinustetaan vähemmän aktiivisia vanhoja, niin päästään ehkä suunnilleen samaan lukemaan kuin Suomessa.

Tilastokeskuksen rapon kiinnostavinta infoa lienee verkkoshoppailua kuvaavat lukemat: 32 % väestöstä oli vuoden alussa tilannut tai ostanut jotain omaan tai kotitaloutensa käyttöön, lisäksi 20 % oli hieronut nettikauppoja joskus aikaisemmin. Suurimman verkkoshoppailijoiden ryhmän muodostivat 30-49-vuotiaat, joista  peräti joka toinen oli tehnyt hankintoja verkossa.

Matikkapääni on kehno, mutta jos oikein päättelin, niin 52 % väestöstä tarkoittaa tapauksessa, että noin 66 % suomalaisista netinkäyttäjistä on joskus ostanut jotain verkosta. Vertailun vuoksi yhdysvaltalaisista surffailijoista 71 % oli ostanut jotain verkosta (luku vuoden takaa PEW). Ero on yllättävän pieni, vaikka täkäläinen luottokorttikulttuuri on aika olematonta - toisaalta ollanhan täällä aika tottuneita käyttämään verkkopankkeja.

"Ostanut jotain" ei tietenkään ole yhtä mielenkiintoista kuin ostotapahtumien keskimääräinen arvo, jonka suhteen Suomessa lienee kasvunvaraa verrattuna vaikkapa jenkkeihin. En nyt tähän hätään löydä mitään erityisen järkevää lähdettä, mutta siteerataan vaikka ECF:n povausta, että suomalaisten verkkokulutuksen arvoksi muodostuisi tänä vuonna noin 3,9 miljardia euroa (sis. ulkomaisiin palveluihin valuva raha), eli reilut 7 euroa per suomalainen, mikä on aivan naurettavan pieni summa, vaikka se tasoiteltaisiinkin verkkoshoppailijoiden kesken. Kasvunvaraa siis löytyy, ja jos raha ei liiku, niin kauppiaat voivat syyttää vain itseään.

Mitäpä muuta näihin sanoisi? Neljä viidesosaa kansasta netissä on varsin hyvä saavutus, mutta lukema vielä kuvasta mitä "käyttö" tarkoittaa ja millainen on ihmisten käyttö- ja lukitaitojen taso. Niiden mittailuun ei taida olla vielä mitään kunnollista standardia, ja vielä vähemmän tilastoja. Vai onko jollakin tarjota mojovia linkkivinkkejä?

Lisäyksiä:
  • Suomalaisten netinkäyttöä suppeasti valottavan Taloustutkimuksen eMedia 2007 maistias-pdf:n voi tilata ilmaiseksi täältä
    • Pikasummaus:
      • Muiden käyttäjien tuottaman sisällön (blogit jne.) lukeminen 59 %
      • Muiden käyttäjien tuottaman sisällön (kuvat, videot) katselu 55 %
      • Foorumien lukeminen 46 %
      • IM, chat, IRC 31 %
      • Foorumeille kirjoittaminen 23 %
      • Sisällön jako verkossa (kuvat, videot) 15 %
      • Sisällön tuottaminen verkkosivuille (kotisivut, blogit) 12 %
    • Harmillisesti ei infoa sisällön arviointi- ja kommentointiaktiivisuudesta tai Wikipedia-tyyppissestä kollektiivisesta muokkauksesta