Lueskelin tuossa aamukahvin kera Taloussanomien ilmaista näköislehteä (via Tuomo). Tämän päivän lehdessä oli juttua Viestintäviraston avaamasta ENUM-palvelusta, jonka konsepti on suunnilleen seuraavanlainen:

"ENUM-palvelu mahdollistaa puheluiden nykyistä vapaamman reitittämisen perinteisen puhelinverkon ja internetin välillä sekä internetin sisällä. Lisäksi ENUM-palvelu mahdollistaa perinteisen puhelinnumeron käyttämisen erilaisten viestintäpalvelujen, kuten puhelun, sähköpostin ja faksin osoitteena. Tämä ominaisuus on erityisen kätevä käytettäessä vain numeronäppäimet sisältäviä päätelaitteita, kuten esimerkiksi matkapuhelimia."

Kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta, mutta eikö puhelinnumeron opetteleminen ole kaksinverroin vaikeampaa kuin sähköpostiosoitteen? Ja jos sattuu kuulumaan siihen ihmisryhmään joka jatkuvasti lähettää sähköpostia kännykäl.. mobiililla multimediatietokoneellaan, niin toistuvasti käytettävät osoitteiden luulisi löytyvän laitteen osoitekirjasta.

Paljon näppärämpi olisi järjestelmä, jonka avulla voisi soittaa yrityksen puhelinvaihteeseen/asiakaspalveluun www-osoitetta käyttämällä, sen sentään pystyy arvaamaan. Esimerkiksi kaupungin vaihteeseen voisi soittaa osoitteella jyvaskyla.fi jne.

Ei ehkä mikään helpoin systeemi tuokaan, mutta sovellutuksena aavistuksen lähempänä kuluttajaa. Espoossa toimiva Kotiverkkoyhdistys tosin saisi varmaan liudan vikasoittoja.